Användning av Google Tag Manager
Vi använder Google Tag Manager från Google Inc (1600 Amphitheatre Parkway Mountain View, CA 94043, USA) för vår webbplats. Denna Tag Manager är en av många användbara marknadsföringsprodukter från Google. Google Tag Manager gör det möjligt för oss att centralt integrera och hantera kodavsnitt från olika spårningsverktyg som vi använder på vår webbplats.
Google Tag Manager är ett organisatoriskt verktyg som gör det möjligt för oss att integrera och hantera webbplatstaggar centralt och via ett användargränssnitt. Taggar är små kodavsnitt som till exempel registrerar (spårar) dina aktiviteter på vår webbplats. För detta ändamål infogas JavaScript-kodavsnitt i källkoden på vår webbplats. Taggarna kommer ofta från interna Google-produkter som Google Ads eller Google Analytics, men även taggar från andra företag kan integreras och hanteras via Manager. Sådana taggar utför olika uppgifter. De kan samla in webbläsardata, mata marknadsföringsverktyg med data, integrera knappar, ställa in cookies och även spåra användare över flera webbplatser.
Syfte
För att göra vår webbplats så bra som möjligt för dig som webbplatsbesökare behöver vi olika spårningsverktyg, till exempel Google Analytics. De uppgifter som samlas in av dessa verktyg visar oss vad du är mest intresserad av, var vi kan förbättra våra tjänster och vilka personer vi ska visa våra erbjudanden för. Och för att denna spårning ska fungera måste vi integrera motsvarande JavaScript-koder på vår webbplats. I princip skulle vi kunna integrera varje kodavsnitt i de enskilda spårningsverktygen separat i vår källkod. Detta tar dock relativt lång tid och gör det svårt att behålla överblicken. För att förenkla detta använder vi Google Tag Manager.
Kategorier av uppgifter som behandlas
Tag Manager i sig är en domän som inte ställer in några cookies och inte lagrar några data. Den fungerar som en ren ”administratör” av de implementerade taggarna. Uppgifterna registreras av de enskilda taggarna i de olika webbanalysverktygen. Uppgifterna kanaliseras via Google Tag Manager till de enskilda spårningsverktygen och sparas inte.
Situationen är dock en helt annan med de integrerade taggarna i de olika webbanalysverktygen, t.ex. Google Analytics. Beroende på analysverktyget samlas, lagras och bearbetas olika uppgifter om ditt webbbeteende vanligtvis med hjälp av cookies. Läs våra dataskyddstexter för de enskilda analys- och spårningsverktyg som vi använder på vår webbplats.
I kontoinställningarna för Tag Manager har vi tillåtit Google att ta emot anonymiserade data från oss. Detta gäller dock endast användningen och utnyttjandet av vår Tag Manager och inte dina uppgifter som lagras via kodavsnitten. Vi tillåter Google och andra att ta emot utvalda uppgifter i anonymiserad form. Vi samtycker därför till anonym delning av våra webbplatsdata. Exakt vilka sammanfattade och anonyma data som vidarebefordras kan för närvarande inte fastställas slutgiltigt. Enligt Google raderar Google all information som kan identifiera vår webbplats. Google sammanställer uppgifterna med hundratals andra anonyma webbplatsuppgifter och skapar användartrender som en del av benchmarkingåtgärder. Benchmarking innebär att vi jämför våra egna resultat med våra konkurrenters. På grundval av den insamlade informationen kan processerna optimeras.
Datalagring och lagringsplats
När Google lagrar data lagras dessa data på Googles egna servrar. Servrarna är placerade över hela världen. De flesta av dem finns i Amerika. Du kan ta reda på exakt var Googles servrar finns på www.google.com/about/datacenters/inside/locations/.
Hur länge de enskilda spårningsverktygen lagrar dina uppgifter kan du läsa i våra enskilda dataskyddstexter för de enskilda verktygen.
Radering av uppgifter
Google Tag Manager själv ställer inte in cookies, men hanterar taggar från olika spårningswebbplatser. Detaljerad information om hur du raderar eller hanterar dina uppgifter finns i våra dataskyddstexter för de enskilda spårningsverktygen.
Google är en aktiv deltagare i EU-U.S. Privacy Shield Framework, som reglerar korrekt och säker överföring av personuppgifter. Du hittar mer information om detta på www.privacyshield.gov/participant. Om du vill veta mer om Google Tag Manager rekommenderar vi Vanliga frågor på www.google.com/intl/de/tagmanager/faq.html.